תורה ורפואה: פרשת יתרו יוסף ארוון, י״ט בשבט ה׳תשע״גפברואר 27, 2016 הקושי המרכזי בהתמודדות החולה עם מחלה הוא הייאוש. והתורה היא הכלי הכי מתאים להתמודד איתו. זו אינה הפעם הראשונה שאני אומר את זה וכנראה גם לא האחרונה.בתפקידי כרופא משפחה (במשך כארבעים שנה), שמתי לב שברגעים כאלה של ייאוש, לרופא הדתי יש יתרון ברור על עמיתיו הלא דתיים. יש לו אפשרות להחזיר את משמעות החיים לחולה שלו, לתת הסבר למושגים כמו מחלות, צרות, ייסורים וניסיונות לפי דרך היהדות, ולהתחיל לתת כיוון מחשבתי לשאלות הקשות והאמיתיות של החולה.בדרך כלל רופא שאינו מכיר את התורה, יסתפק בכמה מילות עידוד (אם יש לו זמן בכלל!) וירשום כמה תרופות הרגעה. אולי. אם הוא בקיא במחלות פסיכוסומאטיות ונפשיות, הוא יידע להקשיב לחולה, אבל זה הכל. כי לפי מה שלמדנו באוניברסיטה, חוץ מלהפגין אמפטיה ולהקשיב לחולה, אין הרבה מה לעשות. לרוב, החולה מרגיש בודד במערכה, כי אומרים לו שיש לו את הכוח להתמודד עם הייאוש בכוחות עצמו.להבדיל, הרופא הדתי יידע למצוא בתורה (ולפעמים, כמו שקרה לי הרבה פעמים, דווקא בפרשה של אותו שבוע) פסוקים שיוכלו לתת לחולה את העידוד והייעוץ שהוא כל כך זקוק להם.אם החולה יבין שאפילו במחלתו ה' לא עוזב אותו ושהוא נמצא איתו, הוא יוכל לרומם את רוחו ולהתקדם להבראה.ניתן דוגמא מהפרשה שלנו. כתוב בסוף הפרשה (כ', יח'): "ויעמד העם מרחוק ומשה ניגש אל הערפל אשר שם האלוקים". בצורה מוזרה, במעמד הר סיני הנשגב, התורה מרבה לתאר דווקא את… מזג האוויר. מה החשיבות של מזג האוויר באותו יום?רבי נחמן מברסלב מרבה להסביר את הנקודה הזאת בליקוטי מוהר"ן חלק א'. בשבילו הערפל מסמל את המניעות, את המכשולים, את החושך שדווקא בו האדם צריך למצוא את ה'!כך כותב ר' נחמן: "ומניעה הוא בחינת ענן וערפל, כי ענן וערפל הינו חושך. ומי שהוא בר דעת, הוא מסתכל במניעה ומוצא שם הבורא ברוך הוא, כמו שכתוב: 'ויעמוד העם מרחוק' – כי כשרואים הערפל, היינו המניעה, עומדים מרחוק. ומשה, שהוא בחינת דעת כל ישראל, ניגש אל הערפל אשר שם האלוקים, היינו אל המניעה, שבה בעצמה נסתר השם יתברך.באופן כללי, השם יתברך אוהב משפט, והוא גם אוהב ישראל. על כן הוא מוכרח להזמין לאדם מניעות לפי דינו. הוא אינו יכול לדחות את הדין, אך מאחר שבאמת ה' אוהב את ישראל, ושהוא חייב להזמין לאדם מניעות מצד הדין, הוא, ה' בעצמו, מתחבא, כביכול, בתוך המניעות ומי שהוא בר דעת יכול למצוא את השם יתברך בתוך המניעות בעצמו, ועל ידי המניעות, בעצמו דייקא, יכולים להתקרב להשם יתברך, כי שם נסתר הוא יתברך, וזהו:'ומשה ניגש אל הערפל, כי שם הוא האלוקים'".יש אנשים שחושבים שאם יש בעיות, מניעות או קשיים, זה סימן שה' אינו איתם.על הפסוק "והר סיני עשן כולו", אומר הרב שלמה אבינר: עשן ראשי תיבות של עולם, שנה, נפש. שלוש מניעות הן: הענן שעוטף אותנו, יכול להיות בעולם, בטבע. וגם בשנה, בזמן. וגם בנפש, בתוכנו, בתוך דאגותינו. הרבה פעמים יש לנו מניעות מהטבע (העולם), מהזמן (שנה) או מדאגתנו (נפש).עלינו לדעת, שלעולם ה' לא עוזב אותנו. בחושך, בערפל, במחלות, כאשר הוא כאילו נעלם, דווקא שם, במכשולים של החיים, אם אנחנו לא מתייאשים ויודעים להמשיך להתעקש לבקש אותו, נמצא את הקב"ה ביתר שאת.כמה פעמים חשבנו שקורה לנו משהו רע והתברר אחרי זמן מה שהרע הזה, המניע, החושך כביכול, הוא היה הטוב הנסתר. לפעמים המחלה מאפשרת לנו לבחור דרך חדשה בחיינו, להתקרב עוד יותר לקב"ה, או לגלות בתוכנו ובתוך הסביבה שלנו את הטוב האמיתי. כמו שכתוב בתהלים מזמור כה': "צרות לבבי הרחיבו". הצרות הרחיבו את האופק שלנו, את המידות שלנו. גדלנו מאוד, כי בערפל, שם בצרות, במשברים, נמצא את האלוקים!אז, אם אתם חולים חס וחלילה, אל תחשבו שה' עזב אתכם. דווקא שם, במחלה, הוא נמצא קרוב, קרוב מאוד אליכם! רק צריך להאמין בזה ותמצאו אותו. פרשת שבוע יתרופרשת שבועתורה ורפואה