פרקי אבות, בחירה חופשית ורפואה יוסף ארוון, י״ח באייר ה׳תשע״הפברואר 28, 2016 להווי ידוע כי המכשול העיקרי המפריע לאדם הוא הביטוי "אני לא יכול, אני לא מסוגל"! דווקא בזמן ספירת העומר ראוי להתחזק בידיעה שטמון בנו הכוח הגדול בעולם – הבחירה החופשית. כתוב בפרקי אבות, פרק השלישי, משנה יח: רבי עקיבא היה אומר, חביב אדם שנברא בצלם. חיבה יתרה שנודעת לו שנברא בצלם. שנאמר בצלם אלוקים עשה את האדם… המהר"ל מסביר שצלם אלוקים, פירושו בחירה חופשית. האדם הוא היצור היחיד שיכול להתגבר על היצרים שלו. למרות שאנחנו אנשים מאמינים אין אנחנו (כולל אני עצמי) ממש מתנהגים לפי הידיעה האדירה הזאת, שאנחנו יכולים להחליט עכשיו מה נעשה. הרי הקב"ה אומר לנו בתורה: "ראה אנוכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה". "ראה" ביחיד, "לפניכם" ברבים. כי רק יחידי סגולה רואים את הברכה שה' נותן לפניכם, לפני כולכם. ומה הברכה שהוא נותן לפניכם? את הבחירה החופשית! היום, עכשיו! לכן רבי עקיבא מדגיש: "חיבה יתרה נודעת לו". דומה למישהו שיש לו חשבון של אלפי דולרים בשוויץ… אבל הוא לא יודע שהחשבון הזה קיים! אז, במה זה יעזור לו שיש לו כל כך הרבה כסף אם הוא לא יודע עליו? יש לנו את כח הבחירה בכל רגע, אבל אנחנו לא משתמשים בו מספיק ואנחנו ממשיכים להתלונן ולהגיד לעצמנו שאין בכוחנו לשנות את עצמנו. באותו פרק במשנה א' כתוב: הסתכל בשלושה דברים ואין אתה בא לידי עברה: דע מאין באת, לאן אתה הולך ולפני מי אתה עתיד ליתן דין וחשבון מסבירים לנו חז"ל: מאין באת – החסרונות שלך, לאן אתה הולך – התיקון שלך, ולפני מי אתה עתיד ליתן דין וחשבון – המצלמה הנסתרת של הקב"ה. אמת, זה קשה להתנהג ברמה כזאת. כי אם הבחירה החופשית קיימת, בכדי להפעיל אותה, האדם צריך לעשות מאמץ, כמו שמובא בשם ר' יצחק נפחא: אמר ר' יצחק: אם יאמר לך אדם: 'יגעתי ולא מצאתי' – אל תאמין; 'לא יגעתי ומצאתי' – אל תאמין; 'יגעתי ומצאתי' – תאמין. אבל בכל זאת, אנחנו נמצאים לעיתים במצבים שלא רצינו. אז, כאשר אי אפשר לשנות את המצב, הבחירה החופשית קיימת עוד בשביל שני דברים שהם בהחלט בגבולות האפשר: אפשר בתחילה לשנות את זווית הראיה שלנו – במקום לראות הכל שחור, אפשר להתבונן על המצב בצורה אחרת. לשנות את המילה "צרה" במילה "ניסיון", לנסות לא להגזים, לראות שמדובר בכפרה, או שגם זו לטובה. בקיצור לראות את הבעיה בעין אחרת, בעין אלוקית – מה רוצה ממני הקב"ה? אין מקריות ואם המצב קשה לנו, זה סימן שה' מבקש מאיתנו לתקן משהו. המילה בעיה מצביעה על השגחה אלוקית: ב-ע-יה. ב-עין-יה, בעינו של הקב"ה. צריך לראות הבעיה בעין של המצלמה של ה'. הדבר השני שאנחנו יכולים לשנות, זאת התגובה שלנו. לא להתלונן, לא להישבר או לשלוף תגובה אוטומטית, אלא לשנות את התגובה שלנו, לקבל מה שקורה, להודות לה' על הניסיון, להתפלל, לעשות תשובה, או פשוט לנסות לצחוק כמו רבי עקיבא בסיפור המפורסם עם השועל שיצא מקודש הקודשים. בקיצור מול מצב לא רצוי, יש להתבונן בצורה אחרת ואם זה לא מצליח, להתרכז בתגובה שתתן לנו לפחות גאווה עצמית . עוד עלינו לדעת משהו חשוב: האם הבחירה שלנו הייתה בחירה טובה? הרב דסלר ב'מכתב מאליהו' כותב: לאחר ההחלטה, מרמזים לנו מהשמים. הטביע הקב"ה באדם, שכאשר הוא בוחר בטוב, יש לו הרגשה טובה של ניצחון וסיפוק ולהיפך כאשר הוא נכשל בבחירה, יש לו הרגשה רעה של בושה ואשם. זכור לי שכאשר עליתי לישראל וגם כשהתגייסתי לצבא בגיל שלושים ובטח כשחזרתי בתשובה – אמרו לי שאני משוגע. אבל באותו זמן הייתה לי תחושה מאוד טובה בתוכי. זה היה הסימן שה' הסכים עם הבחירה שלי. בסוף, הבחירה הכי טובה היא זו שאתה מביא את עצמך למצב של אין ברירה! הרב דסלר מסביר: בחירה טובה פירוש, שאדם בוחר להביא את עצמו למצב בו אין לו עוד בחירה. למשל אדם מבין סוף סוף שלעשן זה לא טוב והוא זורק את כל הסיגריות מהבית. לפעמים הבחירה זה: אין ברירה, צריך לעשות. למצב הזה אנחנו צריכים להגיע: אין ברירה, כל שעושה הקב"ה הוא לטובה ובכל מצב צריך לבחור להודות והלל ולשבח לקב"ה. שונות בחירה חופשיתפרקי אבותרפואהתורה ורפואה